Soppa fredag vecka fyra.

Det förvånar mig att diskussionen kring Fredagssoppan inte har blivit större. Att seriösa Svt-satsningar som Debatt och respektabla publikationer som Aftonbladet, inte har tagit upp ämnet. Varför har inte Lena Melin skrivit krönikor om hur soppan drar Sveriges goda rykte i smutsen? Och varför har inte Janne Josefsson granskat hur jag, i förra veckans fredagssoppa, uteslöt matlagningsgrädde från receptet? Varför har jag inte fått stå till svars för hur Arla exkluderas från dagens matlagning?

Allt ovan är förstås ett slags retoriska frågeställningar. I själva verket vet jag ju att både Debatt och Aftonbladet (och för all del även Dn) har haft fullt upp med att diskutera Mona Sahlins val av väska istället. Det gäller förstås för våra stora medier att prioritera i nyhetsdjungeln. Att bara låta de riktigt vassa scoopen få ta plats på agendan.

I dagens recept ska jag därför försöka skapa större uppmärksamhet. Jag borde förstås ha förstått att potatis och linser inte skapar något löp. Dagens soppa berör därför mer kontroversiella ingredienser, så som spenat och champinjoner.

Alltså:

1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
flera st champinjoner
lagom mycket spenat
1 dl grädde
1 st grönsaksbuljongtärning
1 dl vatten

Tillagningen sker förstås på valfritt sätt, men lämpligast är ju att bryna den gula löken, pressa vitlöken, steka champinjonerna för att sedan tillsätta vattnet, grädden och spenaten. Och glöm för all del inte buljongtärningen.
Salta, peppra och servera. Gärna med cerveza.

Hur smakar då denna soppa, som vi för enkelhetens skull kan kalla Spenatsoppa? Om sanningen ska fram - och det ska den väl - är det ingen top soup. Gissningsvis är det inte spenatsoppa som får Tina Nordström att bli så här glad. Däremot duger den alldeles utmärkt till lunch en helt vanlig fredag i januari.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0