Nässelsoppa.

Min mer eller mindre enda läsare här påstod en gång att jag aldrig skulle sluta blogga eftersom jag "mest var rolig". Tråkigt för denne att jag inte längre tänker vara rolig. Jag ska ju lobba för vegetarisk mat.
Och eftersom jag antar att hundra procent av mina läsare är fattiga studenter (alternativt kommunanställda med studieskulder) ska jag idag tipsa om billig mat. Och med billig menar jag förstås gratis. Förutsatt att man har tillgång till skog och mark. Annars får man väl pröjsa* för en bussbiljett.

Som framgår av rubriken är dagens tips nässelsoppa. Och som framgår av namnet innehåller den nässlor. Det första du bör göra är alltså att plocka just sådana. Företrädesvis letar man efter små nässelskott, men troligtvis tröttnar man på det när man inser att det redan är juli, och letar då istället efter så små och späda som möjligt. Ett tips är att inte lägga allt för mycket tid på att leta, plocka istället topparna på alla nässlor du tycker ser fräscha ut. Alltså inte de stora, sunkiga gammelnässlorna. Observera emellertid att det är just topparna du ska använda.

Hur är det då med mängden, hur mycket behöver man plocka? Svaret är förstås ju mer nässlor, desto mer mättande. Man får välja själv helt enkelt. Och om man vill kan man även plocka lite kirskål att spä ut med.

Koka sedan nässlorna (och ev. kirskål) i saltat vatten i kanske fem minuter. Mixa alternativt hacka bladen - vid den här tiden slås man varje gång av tanken hur otroligt lite det blir! Och då ångrar man sig att man inte plockade mer. Sedan kan man koka upp vatten och tillsätta de mixade nässelbladen. Om man är helt pank är soppan således klar. Har man några kronor över bör man tillsätta brynd gul- och vit lök, grönsaksbuljong, riktligt med redning, en skvätt citronsaft, och valfria kryddor. Gärna några hasselnötter också.

Ingredienser:

1 gul lök
1 klyfta vitlök
1 grönsaksbuljong
1 hand valnötter
Lite citronsaft
Lite mjöl (till redningen)
Nässlor
Vatten


* Obs: har nog aldrig använt ordet pröjsa innan. Proggvarning.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Kommunanställd, om det ändå vore så..



Det här är himla bra grejer det! Starta en grupp på fejjan vetja, jag kommer bli ditt number one fan, lovar.



Sen har jag en fråga också. Hur ska du ha det med nötterna egentligen,ska det vara hasselnötter eller valnötter?



/Fattig och arbetslös student

2010-07-04 @ 18:24:57
URL: http://klejon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0