Falafel fredag vecka arton.

Okej. Jag kan väl medge att jag kanske inte har skrivit här varje fredag. Om sanningen ska fram, så inte ens varannan. Det beror emellertid inte på att jag har varit lat - det beror istället på att jag har otroligt dålig koll på veckodagarna. Jag vet helt enkelt inte när det är fredag och inte.
Men idag när jag satt och slösurfade på isitfriday.biz upptäckte jag hur det ligger till: idag är det fredag och mao hög tid för fredagssoppa.

Då återstår dock det lilla faktum att jag faktiskt inte har ätit någon soppa idag, vilket ger mig två alternativ. Antingen ljuger jag och låtsas att jag tillbringat hela förmiddagen med att tillaga en god, vegetarisk sparrissoppa. Eller så säger jag som det är, att jag nöjde mig med att värma pommes frites i ugnen.
Givetvis väljer jag väljer det sistnämnda alternativet. Mest för att det finns så många andra som sköter det där med att fara med osanning så mycket bättre. För säga vad man vill om exempelvis Sverigedemokraterna, men man måste ändå ge dem att de är utmärkta på dikta ihop verkligheten. Och på att klä sig i fritidspastor-outfit.

Nåväl. Istället för att äta fredagssoppa idag, rekomenderar jag således att slå till med fredagsfalafel. "Det är en uppskattad maträtt hos många vegetarianer" står det att läsa på wikipdia. Och då måste det ju vara sant.

Ingredienser:

Falafel
Pommes frites
Ketchup
Morot

Lägg falafel och pommes frites på en plåt, och stoppa in i ugnen på anvisad tid och värme. Servera med ketchup och morot. Svårare än så är det inte. Om man inte känner för att köra the real style och tillaga från grunden vill säga. Då får man istället köpa kikärtor och googla "falafel+recept".
Vill man bara ha lite mer utmaning rekomenderar jag att exprimentera med moroten. Kanske kan den skäras i stavar, ringar eller något så crazy som fyrkanter. Bara fantasin sätter gränser!

Och förstås insikten i att formen på moroten inte spelar någon roll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0